Rabu, 08 Juli 2009

Jangan Panggil Aku Atan

siang-Di kamar

"twing..twing...ape nak aku buat ye? mane cuace panas lagi..cewek aku dah tak ade lagi, hei..peneng juge kepale ne", sungut atan didalam kamar. karene cuace panas atan sebok bekipas, maklum rumah atan tak de kipas angin, 4 hari yang lalu dah kene kipas dulu same maling..hehehehe..memang maling bahlul, dah tau atan patah hati, kipas angin pon kene sebat.. "kau telah mencuri hati ku..hati kuuuuu..kau telah mencuri kipas ku, eh salah..hati kuuuuu.." suare atan menyanyi memang lah sedap, tapi lebih sedap lagi kalau atan senyap-senyap angse...

"ataaaan !!!" jerit mak geram "jangan bisiiiiiiiiing ! pekak telinge mak ne tauuuuu !!! adik engkau juge sedang tido tu !!!"

"apelah mak neeee ! tak bisa orang senang !?" sungut atan yang tak menentu

"pelankan suare engkau tu ! aku ambil anak tekak engkau tu kang baru tau rase !"

"ei, mak ne...anak tekak awak pun nak di ambek, buat ape mak?" jerit atan dari dalam kamar die tu

"nak mak beku kan dalam kulkas !!!" sergah emak yang dah geram betol samo anak sulongnyo tu

"hua.hahaha.hua.hhahahaha.
.mak ne, dah tue makin mengade-ngade je...kulkas dari mane maaaaak??, huahahahahaha...mak dah lupe??????"

"lupe ape tan?" tanye mak same atan...hahahaha...penasaran rupenye orang tue ne

"betol mak dah lupe?" tanya atan balik same mak

"iye..betol, mak dah lupe, ape tan?" tanye mak, ternyate mak semakin penasaran

"kalau mak dah lupe, atan juge dah lupe......huahahahahahaha..." sekali atan ketawe macam nak runtuh rumah dibuatnyo, abis mak die kene sakat..

"taaaak...celake engkau tan...mak engkau yang tue ne pon engkau olok-olok ye?" jangan engkau minta timang tan !!!!?" mak mengamok dengan atan sambil melempar batang penyapu di pintu kamar atan

"piiis..mak... i love you..hahahahahahahahaha"

Sore

"uuuuh...segar...tidur siang bisa bikin badan atan semakin panjang.." celoteh atan..lalu dibuka atan sikit celane hawainye tu di tengok nye kedalam celana "haaa..masih panjang...alhamdulillah" memang, atan tu budaknye agak senget same je senget nye same penulis cerite ne..hahahahahahahaha

"karena sekali cinta, aku tetap cinta" atan berteriak menyanyikan lagu yang menjerit-jerit di radio atan yang umurnye udah 8,5 tahun lebih 3 bulan 4 hari tu. lalu atan temenung sekejap "?????????? lagu ne memang macam kisah aku...hai..hai...tak betol betine dekat dunie ne..banyak bengak je !" sungut atan sambil garu-garu selengkangan die tu "uuuh....gatal betol, uuuh...sedapnye..." kate atan sambil pejam-pejam mate...""mmmmm...wangiiiiii..." ucap atan, rupe-rupe abis garok-garok dicium atan jari-jari die tu..iiiiiiiiii.....maklum, namenye juge atan senget..."aku terlanjur cinta kepadamu..kan ku berikan seluruh hati ku,...aaah, sedih betol lagu ne...adooh..." ucap atan dengan lirih, tapi air mate die tak keluo..cume sedih aje.."oooh.....mio kuuuuuuuuu...." jerit atan..ternyate mantap betol pasha ne..mulai sekarang name gaol aku pasha ! kate atan.

"ataaaaaaan, jangan jerit-jerit...makin senget aje engkau ne,,,,buang tebiat tan??"

"sikiiit mak..."

"ku lesing kang tan ! lepas pulak biji mate engkau tu kang" jerit mak pulak..

"bio lantak lepas mak.." jawab atan. memang atan ne agak pelawan budaknye, agak durhake sikitlah same mak die. tapi mak die tu sayaaaaaaang betol same atan, maklum anak sulung satu-satunyo yang senget yang lain elok-elok semuenye...ape lagi baru putus cinta, subhanallah, untung aje pokok mempelam tu tak di panjat die..

dikamar

abis mandi atan ternyate makin haru "mak..name aku sekarang pasha mak ye? bukan atan lagi..segan aku mak same mio aku tu" oyo, lupe..mio tu name cewek atan..budaknye putih cantik..nasib atan aje baik mau cewek tu nerime die, sebetulnye atan beruntung budak tu je yang dapat musibah...hik..hik...

"ape pasal pasha pulak? 4 eko kerbau tumbang tau tak tan? meresmikan name engkau tu ATAN SI LAWEK..didunie ne cume engkau yang punye name tu""

"maaaak...aku tak mau...gare2 lawek tu aku jadi macam ne, ngape tak ATAN si LAPEK..pokoknye panggil aku pasha..name gaol tu mak.."

""hei, anak aku satu ne, kene putus cewek malah sekarang suke buang tebiat.."

tibe-tibe suasane hening...suare mak tak tedengar..lebih kurang 22 menit gtulah...

"ataaaaaaaaaaan? harimau jantan !"

"mano mak? taklah" cuaca cerah pun mak, mengarang aje mak ne"

"astaga tan, panjang betol kumisnyo, tolong mak tan",

"apolah mak ne, angkat kain pon minta tolong samo aku, tak tau sedang sebok? cuace cerah pon dibilang nak hujan, panggil aku atan pulak tu! dah dibilang namo gaol aku pasha",

"ya allah tan, cepatlah tan..dah tekenceng mak ne...ado rimau jantan !"

"iih...panggil aku pasha maaaaaaaak !! "

"tidaaaaaak.....4 eko kebau aku tumbang gare2 engkau...cepat taaaan !!! mak takoooot ! beeesssoooo harimau jantan !" mak menggigil tak tentu arah..macam nak lepas lutut tue die tu, keringat die dah tak sanggup keluo lagi...tapi mak tak pingsan...harimau tu sebenarnyo cume duduk je dekat jemuran, die harimau baik..peliharaan tetangga cume die tak pernah lepas..hari ini pulak menyalah..

"aaataaaaaaan...sampai hati engkau nak, tega engkau buat mak macam ne...macam nak roboh jantung mak nengok kumis harimau jantan...paaaaanjaaaaaang"

"atan..atan..atan...panjang..panjang..panjang...mak buang tebiaaaat? panggil aku pasha mak..."

"ataaaaaaaaaaan? harimau jantan !"

"apolah mak ne, angkat kain pon minta tolong samo aku, tak tau sedang sebok?" jawab atan lagi..entah ape ayang di seboknye dalam kamar tu..

"yelah...tan...mak nyerah taaaaan...." jerit mak dari luar... "tolong mak pashaaaaaaaa" jerit mak

"ape maaaaak??? ulang sekali lagiiii...hik..hik..hik.." jawab atan

""tolong mak pashaaaaaaaa" jerit mak, sebenarnye orang tue ne dah tekenceng-kenceng

"horeeeeeee...ye lah mak..tunggu kejap ye?"

akhirnye atan pun keluar dari kamar menuju ke halaman rumah...sambil jalan tegontai-gontai menuju maknye..tibe-tibe atan pon tekejut..."maaaaaaaaaaaakk....harimau jantan maaaaaaak..." atan pon tak tentu eko kepalo...

"macam mane ne pasha???? tu lah engkau pasha, mak bilang harimau jantan engkau sangko hari mau hujan.."

"macam manelah mak...lagu pasha sedap pulak..."

"macam mane ne pasha???"

"ape lagi mak...kaburlaaaaaah" mak dan atan pon lintang pukang lari kedalam rumah. padahal harimau tu tak kenape-kenape, harimau tu cuek-cuek playboy aje...agaknye harimau tu selenyak-lenyaknye ketaweeeee......huahahahahahaha.....hhuuuuuahahahahahahaha..




========karya : Be.o.Be================
Staff UPTD Dinas PU kec. Mempura Siak=========

=====entah penulils yang senget entah si atan pasha yang senget...entahlah.....jangan sampai mike yang bace pon ikut senget ye?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar